"Speciaal voor de Paasdagen"

Afgelopen week opende ik Instagram en kwam ik om de haverklap reclames tegen van kledingmerken die adverteren met “Speciaal voor de paasdagen” of iets vergelijkbaars. Feestdagen zijn altijd een goede reden om extra reclame te maken voor kledingmerken, we zijn vrij en we moeten dus komen winkelen.

Geel is de kleur van Pasen, en toevallig ook de trend kleur voor deze lente/zomer. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op een mooie kleur geel, maar het principe van speciaal iets kopen voor de Paasdagen past niet in een duurzame toekomst. Om de massa mee te krijgen in de ommekeer van Fast…

READ MORE
BLOG POSTED 29-03-18

Word een Bewussie; Afkicken van water

Kleding kopen met flessen water, zoals in het 3e Bewussie filmpje[1] is natuurlijk niet normaal. Maar dat is wel wat kleding kost. Heel veel water.

Het zijn van een Bewussie begint bij het besef van de manier waarop kleding wordt gemaakt. Daarin is het belangrijk om nieuwsgierig te zijn naar wie jouw kleding maakt, en waar de productiefaciliteiten van je favoriete kledingmerk zitten. Daarnaast is het ook belangrijk om te bedenken dat de productie van kleding veel negatieve impact heeft op het milieu.

Een van de grootse negatieve milieu impacts in kledingproductie heeft te maken met het waterverbruik. Veruit…

READ MORE
BLOG POSTED 21-05-17

Word een Bewussie; Minder ongedragen kleding

De gemiddelde vrouw heeft 400 euro aan ongedragen kleding in haar kast.

Dit bleek in 2014 uit een Amerikaans onderzoek, waar vrouwen aangaven hoeveel kleding in hun kledingkast daadwerkelijk gedragen wordt.

De cijfers liegen er niet om, maar als je erover nadenkt dan weet je zelf ook dat er een aantal kledingstukken in je kast al langere tijd genegeerd worden. Misschien liggen er zelfs wel kleren in je kast die je nog nooit hebt aangehad.

Het wordt tijd om minder kleding te kopen, en de kleding die je koopt, ook echt van waarde te laten zijn. De Krijg de Klere{n} campagne daagt…

READ MORE
BLOG POSTED 09-04-17

Milieu impact; van Negatief naar Positief

Hoe wil jij via jouw bedrijf een positieve bijdrage leveren aan het milieu? Ik neem aan dat je allang dubbelzijdig print en je koffie bekertjes recyclet toch? Mooi, dan hoeven we het daar niet meer over te hebben.

Wat ga je dan wel doen? Ik kan wel een paar suggesties geven, maar het belangrijkste in deze is dat je zelf bepaald wat bij jouw bedrijf past.

Weet je nog dat je vroeger chocopasta kocht in een glas? Dat glas kon je dan vervolgens gebruiken als drinkglas? Al ver voor de “ik gebruik mijn doperwten potje als glas” hipster trend? Dat is een…

READ MORE
BLOG POSTED 23-09-16